Totempalen en “Indian Village”

27 september 2019 - Hazelton, Canada

Goed opgestaan, ondanks nog steeds veel regen. Er is niemand bij de receptie van de camping en dus terug naar het hotel in het dorp om te bellen over de defecte verwarming.

“ Ja, ik bel over 10 minuten terug”. Dus op weg richting Smithers, omdat daar wellicht een monteur gevonden kon worden. Onderweg afgeslagen naar een zalmtrap, 1 km. Van de weg af. Prachtige plek, waar veel zalm gevangen ko worden met grote schepnetten. Maar er was niets meer te beleven. Alle zalmen zijn dood. Op weg terug naar de Highway zagen we een zwarte beer met jong het bos inlopen, toen we aan kwamen rijden. Vlak daarvoor nog een foto van de auto gemaakt; het is toch wel degelijk oppassen! Door naar Smithers. Stop gemaakt bij het plaatsje Gitanyow. Mooie totempalen  en een zeer rommelig dorp. Dan naar Hazelton, “ Ksan Indian Village”, een gereconstrueerd dorp. Een soort openluchtmuseumpje met rondleiding door Normen, een local First Nation van nog. 25 jaar. Interessante informatie over de historie  van de verschillende stammen en hun gebruiken. Op onze vraag hoe zij met de beren omgaan, antwoorde hij, dat zij in staat zijn de beren op een afstand van 300 m. al te ruiken!!

1. Akke Bink:
    27 september 2019
    Wat fijn, elke keer een vervolg. Zit er naar uit te kijken. En Jan pakt dan weer de kaart erbij. Super. Veel reisplezier nog, zal wel lukken.
  2. Erica uhlenbeck:
    28 september 2019
    Leuk om jullie verhalen te volgen!
    Klinkt echt fantastisch-
    Erica en Phillip