Stewart en Hyder op de grens Canada/ Alaska

27 september 2019 - Stewart, Canada

Het eerste ligt in Canada, het tweede in Alaska, maar vlak naast elkaar. Na een hele nacht regen zag het er somber uit ‘s ochtends. Ondanks de regen zijn we toch gaan doen wat we van plan waren. Kijken of de beren inderdaad bij de rivier waren om zalm te eten.  Er was er een,  een grote Grizzly die onbekommerd om zijn publiek, alle nog resterende dode zalmen kritisch bekeek en er veel opat. Zal nodig zijn, op de toppen van de bergen viel de eerste sneeuw. Er zouden ook Eagles op de zalmen afgekomen zijn, maar die hebben we helaas niet gezien.

Daarna zijn we doorgereden op de route naar de Salmon Glacier. Dat was pas echt een slechte weg! Bijzonder waren al de watervallen en andere stroompjes, die overal vandaan leken te komen. Het mistte heel erg en het was daarom moeilijk om veel van de gletsjer te zien. We gingen als het aan Henk lag, tot het hoogste punt, de 4X4 was erbij nodig! Toch maar eerder omgekeerd en op veel plaatsen de gletsjer goed in beeld gekregen. De weg liep mi of meer langs de gletsjer, spectaculair! De afdaling van fantastisch mooi, wolken, mist en sneeuwformaties.  Eenmaal beneden terug gereden naar Stewart via Hyder. Het is een wrak dorp, veel huizen te koop en in pittoresk slechte staat. Hyder noemt zichzelf “ the friendliest gosttown in Alaska. Er is een grensovergang tussen Alaska en Canada. Aan de Canadese kant zie je het eind van de fjord die de grens is tussen de twee landen. Het water ligt daar vol boomstammen, die door vrachtwagens worden aangevoerd. Verder een paar drijvende huisjes en een groot stuk wetland met ganzen en eenden.

1. Akke Bink:
    27 september 2019
    Voorgelezen aan Jan. Vanuit mijn bed, want ik ben geopereerd aan mijn voet. Heb nu een enkelprothese, en moet absolute rust houden. Jan pakt de kaart erbij en we bekijken zo jullie route. Leuk, hoor.