Thimbleberry en indianen.

13 oktober 2019 - Tofino, Canada

Vanuit de Greenpoint Campground zijn we eerste op zoek gegaan naar een andere camping in de buurt van Tofino. We stopten bij hebt Kwisitis Visitors  Centre op zoek naar informatie daarover, maar ook over een plantje: de Thimbleberry. Er zou hier een specialist botanicus werken. Jawel, hij heet Ewan en is van Schotse komaf. Het gebouw is schitterend gelegen met een groot terras boven het strand. Ewan laat ons zien hoe het plantje eruit ziet. We kijken in de filmzaal ook nog naar een documentaire over de “ Treaty” tussen de Canadese overheid en de First Nation people. Na een negatieve start van de onderhandelingen, lijken de vertegenwoordigers van de First Nation er toch wel wat in te zien. De”Treaty” werd uiteindelijk afgesloten in 2011.

We eindigen vervolgens op een camping met een mooie naam: Bella Pacifica. Er zijn hier wel 280 plaatsen. Een deel direct aan de kust met de zee en de eilandjes als uitzicht. Die waren natuurlijk allemaal gereserveerd. Wij kwamen op een bosplaats terecht. Even over het strand gewandeld en daarna een vuurtje gemaakt in de vuurplaats bij de camper, zoals die op elke camping aanwezig is. We hadden nog hout van een paar dagen geleden over.

Daarna bezoeken we Tofino, best toeristisch en druk. Veel toeroperators die beren- en boottochten aanbieden. Wij kiezen voor de volgende dag om een 2 uur durende Big Tree trail te ondernemen op het dichtbij gelegen eiland Meares. We hebben buiten geluncht in een hip restaurantje in Mainstreet. Het eten was prima.

Op de weg terug naar de camping zien we een botanische tuin, dus brengen we een bezoekje. Een tuin vol reusachtige ceders. Een medewerkster die aan het werk is in de tuin, biedt ons strekken van de Thimbleberry aan. Deze missie is dan eindelijk geslaagd!