Een bijzondere ontmoeting

5 oktober 2019 - Porpoise Bay Campground, Canada

Vertrokken uit Lilloet rijden we over  Highway 99 richting Whistler. Prachtige bergroute, we stoppen op een plek waar de resten van een loopbrug over de Fraser rivier te zien zijn. Aan de andere oever staat een man in een houthakkershemd en een hoed op.

We maken een paar foto’s als de man over de in elkaar gestorte brug naar onze kant toeloopt. Zijn hond laat hij achter, want die kan niet over de boomstam die er ook nog ligt, zonder eraf te glijden. De man is native, indiaans of Frits Nation. Alle drie natuurlijk. Op zijn vraag waar we vandaan komen, reageert hij met :” ik ben in Holland geweest, in The Hague en Hilversum”. Hij is “Chief” van zijn stam en met een delegatie van stamhoofden naar Europa gekomen in 1981 om steun te verkrijgen bij de stijd voor hun rechten. Henk herinnert zich dat. Ze hebben gesproken met Beatrix en op met leiders in Duitsland en de EU. Geen van hen heeft iets voor hen gedaan. Hun gebeid reikt(e) tot en met Squamish, honderden kilometers verder. Toch worden er bomen gekapt door anderen. Rednecks hebben ook zijn brug vernield, door erop te dansen. Zijn tanden uit zijn mond geslagen bij zijn verzet tegen deze vijandigheden.

De klimaatverandering is ook een probleem. Vorig jaar hadden ze nog vorst in juni. Er zijn wel 40 soorten bessenstruiken, die daardoor onvoldoende vruchten voortbrachten. De beren hadden daardoor te weinig voedsel en zijn naar lager gelegen streken vertrokken, zo ook vrouwen en kinderen wonen daar nu. Hij, 65 jaar oud, bewaakt het “Fort” nu alleen. Hij is nu eenmaal Chief van de stam. We weten niet precies hoe het zit, in Alaska heeft de regering de indianen de grond teruggegeven waar zij altijd hebben gewoond. Is dat in Canada ook zo?

In zoverre wordt wat hij zegt bevestigd, doordat tot ongeveer bij de ferry bij Vancouver, de namen van de  plaatsen en rivieren in het Engels en in de Native taal op de borden staan. Hij beweert dat zijn familie hier al 141 generaties woont, voor wat het waard is. Dat zou zijn claim wel gerechtvaardigd maken, zou je zeggen.

Vandaar doorgereden naar Horseshoe bay en daar overgevaren naar Langsdale, een ferry van 40 min. We vonden een camping voor de nacht in Porpoise bay.

1. Akke Bink:
    5 oktober 2019
    Wat een bijzondere man.
    Wat een onrecht in de wereld.
    Fijn dat jullie deze man tegenkwamen.
    Sommige ontmoetingen blijven je hele leven bij