En door!

14 september 2019 - Denali National Park and Preserve, Alaska, Verenigde Staten

'Tok is een plaatsje , misschien wel typisch Amerikaans, dat ligt aan een kruispunt van Highways. Mainstreet is het centrum, aan weerszijde een paar gebouwen, zoals een supermarkt, een kerkje, een tankstation en een zendmast. Ook het ‘ Justitia system’ en het bureau voor landverkoop zijn in een eenvoudig houten gebouwtje langs de weg te vinden. Woningen zie je niet, ze bevinden zich in de omgeving en zijn alleen te herkennen aan de brievenbussen en de bordjes “ Schoolbus”.

De camping waar wij ons nu bevinden ligt buiten het centrum, maar is toch ook een belangrijke ontmoetingsplaats lijkt het. Het heeft een wasserette, waar veel bewoners uit de omgeving hun was komen doen en  een lounge. De camping is ook een plaats waar dolende zielen naar toe komen. Een oude man (65) die Madeleine op de drempel vraagt om een hug! Een vijftiger uit Washington, die slaapt in zijn auto bij het WC en douchegebouwtje en ons komt vertellen waarom hij zich slecht voelt.

Indianen.

Op mijn vraag aan de beheerster van de camping vertelt zij dat Alaska als enige staat van de USA land heeft terug gegeven aan de indianen, land waar zij altijd gewoond hebben en dus ook weten hoe ervan te kunnen leven. Alleen zij hebben recht om te jagen op wild in aan hun toegewezen gebieden. Ook als het gaat om de walvisjacht zijn zij de enigen die een walvis mogen doden. Dat doen zij 1 keer per jaar, zij zijn gewend om walvisvlees te eten.

Dag 8.

Een prachtige hooggelegen kampeerplek vlak bij een meer bij Paxson. We konden daardoor vanuit de camper over de rood/oranje/gele planten en bosjes heen kijken naar het meer.

‘s Avonds regende het. Dat was voor ons de eerste keer. Vandaag weer zon en wolken. Vanochtend vertrokken voor de tocht naar Denali National Park, waar heel veel wild te zien zou zijn.  De rit er naar toe was schitterend, weidse hoogvlakten en reeksen bergketens. Op de lagere stukken altijd meertjes, doordat het water daar niet weg kan ivm de bevroren ondergrond. We hebben 6 uur gedaan over en stuk onverharde weg van 200 km. Toch een mooie route, de hellingen hadden prachtige kleuren. Rood van de cranberries, geel van de berken en ook nog oranje. Het geheel was vooral paars. Onderweg zagen we vlak voor de auto een bald eagle langs vliegen.

De camping had waarschuwingen voor beren. Beren kunnen gevaarlijk zijn, etenswaren van tentkampeerders moeten in speciale containers die op de camping staan. Bearspray moet je “at all time” bij je hebben.

1. David:
    16 september 2019