Whale tour

9 oktober 2019 - Campbell River, Canada

Er stak om 02.00 uur een storm op die zo hard te keer ging, dat de camper, die toch echt geen lichtgewicht is (5.500 kg!), stond te schudden op zijn wielen.

07.00 opgestaan, 5 C, zodat we om 08.00 konden vertrekken naar Telegraph Cove.  3 lagen kleding (Henk 5), het zal koud worden. Op de parkeerplaats zien we een bekende: Roderick van GoCanada. Hij is hier met een groep internationale reisorganisatoren op uitnodiging van een nieuwe ferry maatschappij: van het vaste land naar Port Hardy (Vancouver Island). Zij gaan ook mee met de whaletour. We schepen in met ong. 30 mensen. Het is de laatste dag dat er gevaren wordt, we hebben geluk. Het weer is goed. Koud, maar zonnig en goed zicht. We worden bijgepraat door de bemanning en de schipper. “ Let’s see what nature is going to bring us”.... en het ruime sop. Al na 10 minuten zien we spuiters van humpbacks, ver weg en af en toe een staartvin.  Een bald eagle die een meeuw te grazen neemt.

Dan komen we bij het gebied waar de orka’s zijn en die zien we ook. Meerdere, waaronder een groot mannetje met een reusachtige rugvin. Het gebeurt zelden dat hij van zo dichtbij te zien is (40 m.) Prachtig. Meerdere orka’s, families, indrukwekkend. Daarna zeeleeuwen, dolfijnen en tuimelaars. 3 uur op zee, de moeite waard.

En....wat een geluk dat we niet gisteren met dat slechte weer in die open Zodiac zijn gegaan. Het is maar zeer de vraag of we dat wel overleefd zouden hebben.

Dit was een fantastische ervaring. Terug aan wal een lunch aan het haventje en naar Campbell River. We belanden op een campground in Miracle beach in een oud bos.

1. Mischa, Jantine en Neo:
    9 oktober 2019
    Gaaf!!! Fantastische berichten.
  2. Urseline:
    9 oktober 2019
    Een geweldig mooie belevenis voor jullie en interessant om alles over de Grizzly's te lezen, dank!