Dag 12 Dawson

19 september 2019 - Dawson City, Canada

Het noorderlicht liet zich niet zien. Onrustig geslapen, het is toch wel een beetje spannend zo in het wild! ook een beetje vermoeid de volgende ochtend onze “Top” verlaten en begonnen aan een lange afdaling richting Dawson.

Zonder problemen aangekomen bij de Yukon rivier. Aan de oever was daar een lege camping ( de meeste camping zijn inmiddels gesloten), zodat we zonder moeite een prachtige plaats aan de rivier konden vinden.

Met de ferry over de Yukon rivier overgestoken om dit voormalige mijnwerkersstadje te zien. Alles is daar in de sfeer van toen, de straten zijn onverhard en “ sitewalks” van hout, nog zoals het ooit was. Huizen en boten zijn hersteld of herbouwd. Het leven stond er in het teken van het verkeer over het water, het zilver en goud van de Klondike mijnen bijvoorbeeld. In de omgeving van Dawson langs de Klondike rivier, die uitmondt in de Yukon rivier, is alle grond volledig omgeploegd door de machines waarmee het grind uit de rivier werd gehaald en gezeefd in de hoop dat er goud tussen zou zitten. En dat gebeurt nog steeds.