Kraanvogels en The Top of the world Highway! Camping in the wild.

16 september 2019 - Dawson City, Canada

Dag 10, Denali naar Tok.

Saaie weg, niets te beleven.

Dag 11.

Tok naar Dawson (Canada)

Opgestaan met een zonnige ochtend. Water en diesel bijgevuld en op weg. De route begint goed bij de brug over de Tanana rivier, die interessanter blijkt, dan op het eerste gezicht lijkt. Veel historie. Over de indianen die hun woonplaats met de seizoenen verplaatsten via de rivier. Ter voorbereiding van een eventuele aanval van Japan in de WW II, waren weg en brug van groot belang.

Toen door een gebied, dat geheel in het teken stond van de jacht, vooral op mooses. Veel mannen met Quads, aanhangwagens en geweren op alle mogelijke parkeerplaatsen. Dankzij deze jagers hebben we geen moose gezien. Overal rook van bosbranden heel ver weg (400 km). We vragen ons af of die per ongeluk of door de bliksem zijn veroorzaakt. Toen kwam het hoogtepunt van de dag, meer dan 1000 kraanvogels vlogen in 5 minuten tijd over ons heen in allerlei formaties.

Daarna verder naar Chicken, een nederzetting, waar het gouddelven centraal stond. Het staat vol verouderde apparaten om te zeven, te spoelen enz. We hebben er leuke foto’s gemaakt. Verderop zagen we ook plaatsen waar nog actief naar goud werd gezocht. De grond werd er zo ongeveer omgekeerd. De volgende stop was aan de grens met Canada op 1200m hoogte. Vandaar via de Top of the World Highway richting Dawson. Inmiddels hadden we tot 17.00 uur gereden en besloten uit te kijken naar een overnachtingsplaats. We wilden eens een overnachting in het wild proberen. Een mooie plek gevonden. Een vlak gebied met aan alle kanten uitzicht en zonneschijn, we hopen erg op het noorderlicht, dat ons hier zeker niet kan ontgaan, als het er is! Het is wel bewolkt jammer genoeg, dat maakt de kans kleiner.