200 km door de Canadese Rocky mountains

1 oktober 2019 - Clinton, Canada

Uit Jasper vertrokken, we gaan vandaag naar” we zien wel” en beginnen op de Icefields Highway. Onderweg  de Athabasca Falls bezocht. Een indrukwekkend schouwspel van water dat zich in der Athabasca Canyon stort. De canyon is zo diep, dat de bodem maar net te zien is. Dat uitslijtingsproces heeft te maken met de Karsteigenschappen (limestone) van de grond daar.

De Icefield parkway verder gevolgd door een schitterend berggebied vol half bevroren rivieren, kleine watervalletjes aan beide zijden, die al of niet bevroren hun weg zochten naar de grote rivier beneden. Eigenlijk bijzonder dat we door zo’n groot berggebied rijden zonder over een bergpas te moeten nemen. De weg slingert zich tussen de bergen door, waardoor er na iedere bocht weer een ander mooi plaatje ontstaat. Onderweg wat lichte sneeuw en zo ook bij aankomst op de camping, die eigenlijk gesloten is. De vriendelijke eigenares zegt dat dat geen probleem is. Alle voorzieningen zijn nog in werking, dus: Ga je gang. We staan dus alleen op de camping. Gedoucht, een was gedraaid, met prachtig uitzicht op de bergketens, die weer zichtbaar zijn.

De camping ligt vlak bij het plaatsje Golden in het dal van de Rocky Mountains, waar ook de Columbia River stroomt. De rivier is turquoise, ze noemen het ook wel Emerald. De meeste gletsjerrivieren die wij gezien hebben zijn grijs. Eerder is gezegd dat de kleur wordt veroorzaakt door een witte bodem, zoals bij het Boya meer en Lake Louise. Bij een rivier lijkt dat haast onmogelijk, maar we denken toch dat het daar wel het geval is.

1. Eva pieper:
    1 oktober 2019
    Weer zo een spannend verhaal!
    Kijk uit naar jullie foto’s! Liefs, Eva
  2. Eva pieper:
    1 oktober 2019
    Haha, en nu eindelijk ook de foto’s gevonden 😀🙏